dinsdag 31 mei 2022

De plek van steentjes

Toen ik Maus  van school haalde kreeg hij ergens op de dijk een steentje in het profiel van zijn schoen. Merkte hij zelf pas toen we de keuken binnenliepen.
Hij zegt dan niet: "Er zit iets onder mn schoen."
Maar: "Wat is er?"
En ik dan, licht verward: "Hoe bedoel je: Wat is er?"
"Is er iets?"
"Wat, wat is er dan?"
 Soms gaat dat een hele tijd door, dat we maar moeten gissen waar hij het over heeft.

Descartes

Alles is een raadsel bij Maus.
Ik denk dat hij hoogstens een vermoeden heeft van oorzaak en gevolg, van causaliteit, maar dat dat geen concept is wat hij echt kan vatten. Zoals hij, toen hij kleiner was, wanneer hij zelf bijvoorbeeld zijn teen stootte aan een stoelpoot, zijn dichstbijzijnde broertje een klap gaf. Omdat dat dan wel de oorzaak van zijn pijn zou zijn. 



Na een tijdje hoorde ik zijn schoen een krassend geluid maken op de keuken vloer en ging mij een licht op:
"Is er iets met je schoen?"
En dan Maus, bijna opgelucht:
"Oh ja, is er iets met mijn schoen?"
"Doe je schoen maar uit."
Dat duurt altijd even, veters zijn ingewikkelde dingen.
"Hier."
Ik wrikte het steentje er met een spijker uit, legde het op de koelkast en gaf Maus zijn schoen weer terug.
"Zo, doe maar weer aan."
"Moet het op de koelkast?"
"Wat?"
"Het steentje?"
"Ja. Doe je schoen naar weer aan."
"Waarom leg je het op de koelkast?"
"Wat? Wat bedoel je?"
"Moet het niet terug op de dijk?"

Maus houdt er niet van wanneer dingen worden verplaatst. Wanneer ik een pot honing terugzet in het ontbijtkastje kijkt hij ook vaak of het wel op de goede plek staat. (Links naast de hagelslag....)

Dus gingen we de volgende dag het steentje op precies de goede plek terug leggen op de dijk.

Eerlijk gezegd "zag" ik toen het goede plekje en legde het steentje daar neer. Heel precies enzo. Maar hopend dat hij niet meer niet wist waar hij dat steentje in zijn schoen had gekregen.
Anders heb je een probleem. 
Vind zo'n plekje maar eens terug.... 
Maar gelukkig ging dat goed. 
Aristoteles zou goedkeurend knikken, ware hij niet al een paar duizend jaar dood.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten